دلنوشته | صبور باشیم مانند حضرت زینب(س)
  • کد مطالب: ۱۴۵۷۸۵
  • /
  • ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۹

دلنوشته | صبور باشیم مانند حضرت زینب(س)

دوستان مهربان و همراهان کوله‌پشتی حتما می‌دانید امروز سالروز وفات حضرت زینب(س) است.

شبنم کرمی - دوستان مهربان و همراهان کوله‌پشتی حتما می‌دانید امروز سالروز وفات حضرت زینب(س) است. دختر نازنین حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و نوه‌ی پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد(ص)، دو سال پس از ولادت امام حسین(ع)، در محله‌ی بنی‌هاشم شهر مدینه به‌دنیا آمدند.

نام حضرت زینب(س) از سوی پیامبر اسلام(ص) انتخاب شده و به معنای «درخت نیکو منظر و خوشبو» یا «افتخار و زینت پدر» است.

حضرت زینب(س) که به ایشان زینب کبری نیز می‌گویند در زندگی خود، وفات پدربزرگش حضرت محمد(ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش فاطمه‌زهرا(س)، شهادت پدرش امام علی(ع) و برادرش امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امام حسین(ع) و بسیاری از بستگانش در کربلا و اسارت رفتن در کوفه و شام را تجربه کرد و به دلیل تحمل این سختی‌های بسیار، به ام‌المصائب معروف شده‌اند.

ایشان همچنین به دلیل فداکاری و قهرمانی در واقعه‌ی کربلا، با لقب «قهرمان کربلا» نیز شناخته می‌شوند. حضرت زینب(س) در واقعه‌ی کربلا به همراه برادران، فرزندان و یاران امام حسین(ع) حضور داشتند و پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، به همراه دیگر بازماندگان اسیر شدند و به شام رفتند.

در طول واقعه‌ی عاشورا فداکاری‌های عظیم حضرت زینب(س) نقشی بسیار مؤثر در پاسداری از خون شهدای کربلا داشت. ایشان در واقعه‌ی عاشورا غم از دست دادن برادران، فرزندان و بستگانش را تحمل کرد و پس از عاشورا و در زمان اسارت از امام سجاد(ع) که نوجوان و بیمار بودند مراقبت و پرستاری کرد و به دلیل بیماری ایشان، ریاست قافله‌ی اسرا را برعهده گرفت و در کاخ یزید با خطبه‌ای ماندگار در تاریخ، از خود و امام حسین(ع) دفاع کرد.

دوستان عزیز! همه‌ی ما باید در هر شرایطی از شیوه و سبک زندگی و رفتار ائمه و بزرگان دین‌ مبین اسلام درس بگیریم و در رفتار و گفتار، از آن‌ها پیروی کنیم.

صبر و در کنار آن حفظ کرامت انسانی، درس بزرگ حضرت زینب(س) به ما شیعیان است. اکنون با توجه به آنچه گفته شد از شما می‌خواهیم اگر از صبر و شکیبایی خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان خاطره‌ای شیرین دارید؛ به ما و دوستانتان در کوله‌پشتی خبر دهید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.